Lennä lämmöllä – Aeronaut!     Tilaa tästä

Kolmas Veteraanilento AERONAUT ´K-90´ 07.10.2015

Veteraanilento laskun jälkeen 07102015 net

Veteraanilennot  jatkuivat. Järjestyksessään kolmas veteraanilento nousi Vehniältä Hirven tiluksilta.

Kesän 2015 kelit olivat oikukkaat. Järjestelyjen optimistinen puuuhanainen Maria Kiviaho saattoi olla syyskuun lopulla ainoa, joka vielä uskoi lennon säiden puolesta onnistuvan.
Edellisviikolla sääennusteet näyttivät korkeapaineen vahvistuvan ja lämpötilojen olevan järjelliset lentotoimintaa varten. Päätettiin suunnitella lentoa maanantaiksi.
Kuten monesti, niin nytkin ennusteet heittivät sen verran, että tiistaille osui paras vaihtoehto; päivällä tyyntyy.
Samalla viikolla sattui olemaan vuoden suurin Ilmavoimien sotaharjoitus. Se helpotti hankkettamme niin, että pallotoiminta oli kätevä toteutettaa, koska lentosotakoulun Hawkit olivat siellä jossakin ja Jyväskylän tukikohta oli hiljainen. Kirkkaalla länsitaivaalla näkyi kylläkin tiivistysjuovia kertomassa siitä, että on ne pojat ja tytöt valveilla nykyäänkin...

Kelin luvattu tyyntyminen antoi kuin kiusoitellen odottaa itseään. Tuulen suuntakin näyttäisi vievän lentoaseman pohjoispuolitse kohti Kuikkaa, Nyrölää. Se olisi huono suunta laskupaikkojen suhteen.
Viimein pääsimme ilmaan. Melkein samalla minuutilla sekö OLO että IOO nousivat nelostien varresta kohti etelää. Siinä löytyi pieni kapea korkeusalue, jota pitäen pääsimme Vehniän kartanon sivuitse Alasen yli laskuun kentän pohjoispäähän. Sinne tyyneen paikkaan istahdimme huoltotien ääreen lähelle ykköshallia. Viereen lipui Jarin kipparoima IOO ja elämys oli saavutettu. Lennon jälkitunnelmia voit katsoa youtube-videolta täältä.

Tämän lennon tukijoina olivat:
Harvia Oy, Jyväskylän Energia, Motonet, Kirjapaino Ässä, Keskimaa, Kuuloxi, Kuljetus Timo Pyykkö, Synesa, Fennia, Jyväskylän Karting Center, Toimistopalvelut Arja Mujunen, TamErgo, K-Market Perälä, K-City
market Äänekoski, Hannulan Osuuspankki ja Pallolennot Aeronaut.
Suut makiaksi tarjosi Jyvässeudun hoivapalvelut ja Panda.
Kyydityksestä huolehtivat Keski-Suomen aluetaksi, Jyväskylän aluetaksi ja omaiset.
Työpanoksella järjestelyihin osallistui Jyväskylän kaupunki.
Ensivastevälineet lainasi Keski-Suomen Pelastuslaitos.
Mukana oli tietysti myös mahtava vapaaehtoinen avustajaporukka.
Kiitos teille kaikille.

 

Toinen Veteraanilento AERONAUT ´K-90´ 21.07.2014
25 1 AO kor to ilm web WP 20140805 001 kor web to ilma1WP 20140721 041 kor web olo valm

Järjestyksessään toinen veteraanilento tehtiin Peurungasta Jyväskylän lentoasemalle. Siinä oli samanlaiset kriteerit käytössä kuin edelliskerrallakin. Tietysti osallistujat olivat ´uusia`.

Lentosääennusteet olivat olleet vaihtelevat ja alun perin kesäkuulle suunniteltu lento siksi siirtynyt, mutta maanantaille 21.07. luvattu korkeapaineen vahvistuminen ukkosjakson päätteeksi näytti tekevän iltalennon mahdolliseksi.

Heikkotuulinen ja sopivan suuntainen tuuli virtasi lentokorkeudella tasaisesti kohti aiottua laskualuetta. Ennusteiden mukaan tilanne oli epävarma vielä iltapäivän puoleenväliin saakka. Tuolloin kuitenkin päätös mennä Peurungan nurmelle menosta tehttiin. Olihan monenlaisia järjestelyitä saatava ajoissa tehdyksi, jotta lopulta kaikki olisivat ajoissa paikalla ja lento alkaisi suunnitellulla tapaa.

Sekä Aeronautin viisipaikkainen OH-IOO Jari Salmelan kipparoimana, että kymmenpaikkainen Markku Sipisen lentämä OH-OLO olivat valjastettu toimeen. Näin saimme 14 onnekasta kyytiimme. Lähtöpaikalla olikin väkeä jo hyvissä ajoin ja aiemmin tulleet mielikseen odottelivat muita kiireettömän kauniissa kesäpäivän illassa.
Paikalle oli tälläkin kertaa tullut tätä varten kokeneita vapaaehtoisia palloavustajia.

WP 20140721 035 olovalm 1 

Lennätettävien sukua ja ystäviä oli lukuisasti läsnä. Peurungan asiakkaita touhu kiinnosti myös kovin. Niinpä kaikki koimmekin oikein mieluisaa yleisöjuhlan tuntua.

Lentoonlähdöt olivat klo 18 ja aluksi ihailimme kaunista Peurunkajärven miljöötä ja Laukaan aluetta matalasta lentokorkeudesta. Samalla panimme merkille alatuulen vievän Vihtavuori - Leppävesi suuntaan.
Niinpä nousimme korkealle toivoen tuulen kääntävän lentorataa ennusteen mukaisesti kohti oikealla jo häämöttävää Jyväskylän Lentoasemaa. Aika ylös pitikin mennä, mutta suunta löytyi ja vauhtikin oli sopivaa.

Lentokentälle laskeutumisen jälkeen ilmapalloperinteen mukaiset seremoniat järjestettiin Aeronautin toimistolla.

Teksti: Markku Sipinen, Kuvat: Jemina Sipinen

 


Unohtumaton Veteraanilento AERONAUT ´K-90´ 19.06.2013

Aeronaut järjesti yleisölennon, jonka osallistujilla kaikilla oli rintamatunnus ja ikää yli 90v. Se oli järjestäjälleenkin unohtumaton ja tähänastisista lennoista vaikuttavuudeltaan ylivertainen. Tällä hankkeella ei ollut mitään tekemistä minkään järjestön kanssa. Yritysyhteistyö teki sen mahdolliseksi.

Jyväskylän kaupungin veteraanien sosiaalineuvonnan kautta tuli aikanaan tieto, että veteraanien keskuudessa on toivetta ilmapallolennolle osallistumisesta. Kokeneena järjestäjänä päätimme tutkia voisimmeko olla avuksi.

Tarkastelun yhtenä tärkeänä näkökulmana oli lentotoimintaluvan edellyttämä matkustajien toimintakyvyn huomiointi ja varmistaminen. Tarkastelu osoitti että tämä asia kyetään varmistamaan kokeneen organisaatiomme avulla.  

Tätäkin hanketta riesasi tällaisten projektien yleinen piirre; varojen puute. Kuitenkin haaste selätettiin yritysyhteistyöllä. Niinpä pääasiassa pienyritykset osoittivat tukea hankkeelle ja lennot voitiin tehdä keskikesän hehkeimmillä hetkillä.

Lennolle osoitettiin 14 matkustajaa. Lennot tehtiin kahdella yrityksemme pallolla yhtä aikaa.

Pitkät sääennusteet osoittivat suunnitellun viikon soveltuvan tähän hyvin. Aiottu tiistai-ilta olisi soveltunut kylläkin, mutta luodetuulen vaatimat reittijärjestelyt istuivat paremmin toisen, maanantaina peruuntuneen, yleisölennon tarpeisiin. Lisäksi ennuste oli vakiintunut näyttämään keskiviikolle vahvistuvaa korkean selännettä. Se tietää heikkoja tuulia. Siispä päätettiin toteuttaa lento keskiviikkoiltana. Heikkojen tuulien suunta on vaikea ennustaa tarkasti. Suomen loistava lentosääpalvelu kertoi meille ajautumissuunnaksi aiotulle lentohetkelle kaakon. Eli perustuuli tulisi luoteesta kunhan vain kärsivällisesti noustaisiin tarpeeksi ylös siitä nautiskelemaan.

Lähtöpaikka oli viime hetkeen saakka valinkauhassa tuulien epämääräisyyden takia. Klo 17 lopulta päätettiin startata Kuikasta. Niinpä kesäiltalento alkoi Ränssin Kievarin nurmelta kolmen pallon yhteislähdöllä. Jari Salmela lensi Ultramagic S-130 OH-IOO:lla, itse kipparoin Aeronautin Ultramagic T-210 OH-OLO:a. Lisäksi Jaakko Kajan tuli mukaan Sisä-Suomen Kuumailmapallokerhon Ultramagic H-65 OH-SSK Jetta-pallolla.

K-90-4 MSPallokorit olivat valmisteltuina ja suurin osa lehdistöä paikalla kun lennätettävät saapuivat. Lehdistölle oli varattu puoli tuntia ja sen jälkeen protokollan mukaan pallolentäjät briefasivat lennätettävänsä. Pallojen kylmätäytön ajan kunniavieraamme seurasivat täyttöperformanssia Ränssin Kievarin nurmelle tuoduilla tuoleilla jalkojaan lepuutellen. Erityishuomiota joukossamme nautti rouva Mirjam Haavila (toinen oik.), aikanaan lottana toiminut. Lentomme juhlisti sattumalta myös hänen syntymäpäiväänsä.

Kuumatäytön aikoihin ensimmäiset autettiin koreihin ja pallojen noustessa pystyyn loputkin. Protokolla sujuili suunnitellussa ajassa. Suuri pallo pystytettiin hieman ennen muita sen suuremman toiminta-ajan takia. Näin avustajat pystyivät palvelemaan tehokkaammin. Minuutteja vaille klo 21 oltiin valmiita lentoonlähtöön.

Olematon pintatuuli teki rauhallisesta lentoonlähdöstä tavallistakin nautittavamman. Tässä tilanteessa ensikertalaisilla on aina aistit auki ja hyviä huomioita kuulee kosolti. Aluksi pallot kulkeutuivat todella hitaasti Uuraisten tien suunnassa ja haltioituneet kommentit pallossa kertoivat paitsi rasvatyynestä Heinosesta Ränssin rannassa niin myös kesäntuoksuisesta juhannusluonnosta. Lentoonlähdön huomaamattoman pehmeä keveys tuli myös huomatuksi. Pallossa ei tunnu mitään kolinoita, räminää eikä keinumista. Sinne ei tuule eikä ilmakuoppiakaan ole.Matala lentokorkeus ei edistänyt matkaa käytännössä minnekään. Eteneminen Uuraisten suuntaan oli lopulta vain satoja metrejä.

Lentoonlähdön jälkeen Mika Schwach ajeli movalla (moottorivarjoliidin) ympärillämme ja juhlisti asiaa myös näyttävin savuefektein.

Lennonjohtoselvityksemme puolesta oli lupa kivuta noin kilometriin. Nousimme seuraavaksi ylös pariin tuhanteen jalkaan (n. 450m maanpinnasta). Siinä noustessa ilmavirtaus alkoi muistutella olemassaolostaan ja suunnaksi tuli kaakon kautta itäisiä suuntia kohti nelostietä. Mutta vauhti edelleenkin alle kaksi solmua. Siispä ylös. Vajaassa kilometrissä tuuli alkoi kuljettaa koilliseen ja pohjoiseen jopa yli 3 solmua. Valittiin maaliksi EFJY (Jyväskylän lentoasema). Samalla 20 minuuttia oli kulunut lähdöstä. GPS ilmoitti olevan kuljettavaa vielä yli puoli tuntia noin 4 km:n taittamiseen. Tämä kuljetus ei olisi siis mikään pikavuoro tänä iltana! Muulle liikenteelle lennonjohto kertoi jatkuvasti tyyntä pintatuulta.

Lennon alkupuolella meitä tuli tervehtimään Pietiläisen Timo keltaisella Piper J-3 OH-PAD:llä. Se osuikin hyvin illan teemaan, onhan sama koneyksilö sota-aikaan toiminut Britanniassa liittoutuneiden palveluksessa.

K90-1 MS

Pallojen kruunuköysissä olevat Suomen liput liehuivat verkkaan korkeusmuutoksissa. Todettiin niiden olevan laitettu paikoilleen juuri tänään tämän lennon kunniaksi.

– Tuon lipun takia sitä tapeltiin, kiteytti Kalle Ahonen keskustelun.

Seurasi jokusen sekunnin pyytämätön hiljaisuus. Mietin mitä sanoa, mutta olin hiljaa. Minulle se oli tähänastisen urani vaikuttavimman lennon liikuttavin hetki.   

Korkealta tunnistimme Kintausjärvet, Laukaan kirkonkylän ympäristöineen ja Lievestuoreenjärven. Kyynämöinen, Lannevesi ja Summanen olivat auringon puolella maisemaa. Kolme kaupunkia erottuivat hyvin: Saarijärvi, Äänekoski ja Jyväskylä.

– Noin pienikö se Jyväskylä on, joku matkustajista totesi?

Kauimpana pohjoisessa näkyi Keitelettä ja etelässä Päijännettä. Reitti lipui Kuikan jälkeen ohi Tunnelinmäen ja Tikkakosken tehtaiden. Molemmat muuten kuuluisan Suomi-konepistoolin kotikehtoja.

Maisemien ihailun lomassa ainakin lentäjällä oli pientä jännitystä siitä pitääkö ilmavirtauksen suunta pintansa tarpeeksi kauan.

Veteraanit olivat pukeutuneet asian mukaisesti. Pukukoodi oli normaali: Sään mukainen ulkoiluasu. Lämpötila ylhäällä oli vain hiukan raikkaampi kuin maan pinnalla.

Keski-Suomen viimeinen Pilven Veikko Antti Savela muisteli pommariaikojaan ja kertoi DB-pommikoneen (Iljushin-sotasaaliskone) ohjaamossa vallinneista lämpötiloista. Hän oli tavannut taannoin toisen veteraanin, kenraalieversti Resetnikovin hänen Suomessa vieraillessaan. Oli kertonut venäläiselle, että lensimme muuten yhtä aikaa samoilla koneilla, vastapuolilla kylläkin.

Resetnikov oli heti kysynyt palelemisesta. Vastaus on arvattavissa

– Niin pirusti! Savela oli vastannut.

Jyväskylä SkyDiven hyppykone pudotti korkealta muutaman hyppääjän ja heidän laskeutumisensa seuraaminen oli samalla hyppytoiminnan päätös siltä illalta.

Vähän aiemmin tuli laskuun Freebirdin Airbus. Toi ja vei turistiväkeä Turkkiin.

Molemmissa palloissa oli musikaalisia henkilöitä ja niinpä siellä pistettiin välillä lauluksi. Tanssattu ei tällä kertaa. Ja ennen lentoa annettua ohjetta noudatettiin hyvin. Se oli: - Jaloitella saa, mutta alueelta ei poistuta!

Osuipa tälle lennolle harvinaisen paljonlaisesti monipuolista vilskettä Tikkakosken ilmatilassa. Tästä tuli todellinen ilmajuhla kaikille.

Lentosuunta piti kutinsa ja lentokentän yllä aloin pudotella korkeutta laskua varten. Jari päätti toimia samoin. Jaska jatkoi lentoaan kerhon pallolla vielä kentän pohjoispuolelle Vehniän suuntaan.

Istahdimme kunnossapidon portin luo huoltotielle. Pientä jännitystä indikoi matkustajien hiljaisuus kysyessäni että kumpaanko huoltotien raiteeseen istutetaan?

Pallo lipui maassa tien poikki ja pysähtyi asvaltille. Sanoin, että nyt käytettiin molemmat raiteet kun ette äsken vastanneet kysymykseeni!

Tällä kertaa laskussa matkustajat osoittivat suosionsa taputusten lisäksi myös eläköön huudoin!

Toisella pallolla Jari laskeutui tyylikkäästi rullaustielle lähelle kaasuasemaa.

Hakujoukot olivat meitä laskun jälkeen laskupaikalla vastassa ja molempien pallojen yhteiset seremoniat kuohujuomineen ja osallistumisdokumentteineen hoidettiin ennen RedOnen paluukuljetusta.

Tämän tapahtuman tekivät mahdolliseksi

K90-3 MS

K90-2 MS

Radion Oy/Betamet
Motonet
Millog Oy
Osk Keskimaa
RedOne Oy
Maansiirto Suuronen Oy
Maarakennus Juhani Mäkelä Oy
Sydän-Suomen Kuljetus Oy
Valio Oy
Jyvässeudun hoivapalvelut Oy
Panda
Keski-Suomen Pelastuslaitos
Jyväskylän kaupunki OIVA-keskus
Aeronaut

Teksti: Markku Sipinen, Kuvat: Nuutti Korhonen

Aiheesta muualla: Keskisuomalainen 20.6.2013  YLE Keski-Suomi 20.6.2013

YLE uutiset 20.6. klo 20.30, Kelaa n 19 min 20 sek kohdalle!

Lentosääennusteet ovat olleet vaihtelevat ja alun perin kesäkuulle suunniteltu lento on siksi siirtynyt, mutta maanantaille 21.07. luvattu korkeapaineen vahvistuminen ukkosjakson päätteeksi näyttää tekevän iltalennon mahdolliseksi.

DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd